"משחק הכיסאות": פרשת ויחי \\ הרב אפרים אפשטיין

    הרב אפרים אפשטיין No Comments on "משחק הכיסאות": פרשת ויחי \\ הרב אפרים אפשטיין

    צילום: מרצי ערכים בפרשה כאשר יעקב מברך את מנשה ואפרים מספרת התורה, "וישלח ישראל את ימינו וישת על ראש אפרים והוא הצעיר ואת שמאלו על ראש מנשה…" אם הייתי שואל אתכם, מדוע יעקב משכל את ידיו? אני חושב שכולם היו עונים את אותה תשובה, כי הרי כולנו למדנו את המשך הפרשה. בהמשך הפרשה כאשר יוסף …

    הרב אפרים אפשטיין צילום: מרצי ערכים
    9:30
    01.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on בלינקן להרצוג: "הסיבה היחידה שאין עסקה היא בגלל חמאס"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צילום: מרצי ערכים

    בפרשה כאשר יעקב מברך את מנשה ואפרים מספרת התורה,
    "וישלח ישראל את ימינו וישת על ראש אפרים והוא הצעיר ואת שמאלו על ראש מנשה…"

    אם הייתי שואל אתכם, מדוע יעקב משכל את ידיו?
    אני חושב שכולם היו עונים את אותה תשובה,
    כי הרי כולנו למדנו את המשך הפרשה.
    בהמשך הפרשה כאשר יוסף פונה ואומר לאביו "לא כן אבי כי זה הבכור שים ימינך על ראשו",
    עונה לו יעקב "ידעתי בני ידעתי גם הוא יהיה לעם וגם הוא יגדל ואולם אחיו הקטן יגדל ממנו וזרעו יהיה מלא הגויים".

    התשובה נראית מאוד פשוטה.
    יעקב משכל את ידיו משום שהוא יודע שאפרים הצעיר יגדל ממנשה אחיו הבכור.

    מסתבר,שזו לא התשובה הנכונה,
    ולא רק שזו לא התשובה הנכונה, אלא שהיא גם
    ההפך המוחלט מהתשובה שכתובה במפורש בפסוק.

    אבל לפני העיון בפסוק…,סיפור קצר.
    סיפור שקראתי תחת הכותרת ,
    "קוים לדמותו של מחנך"

    באותו היום,כך מספר הסיפור, כשהמורה נכנס לכיתה,הוא היה נראה קצת עצוב.
    הוא היה עצוב בגלל מנחם.
    מנחם,אחד מהתלמידים בכיתה,הושפל אתמול ע"י אחד מהחברים.
    זה היה ללא כל סיבה,ממש סתם…
    רק כי מישהו רצה להרגיש "חזק ומקובל".

    אנחנו,התלמידים ציפינו לגערות והטפות מוסר,אבל המורה לא דיבר ולו מילה אחת.

    הוא ניגש אל הלוח וצייר שני קוים מקבילים שוים באורכם,
    התיישב במקומו וביקש שנביט אל הלוח.

    לא הבנו מה הוא רוצה.

    לאחר מספר רגעים הוא פנה אלינו ושאל,
    אם אנחנו רוצים שהקו העליון יהיה יותר ארוך מהקו התחתון מה עלינו לעשות?

    להאריך את הקו העליון זו אפשרות אחת,הוא ענה
    ולקצר את הקו התחתון זו האפשרות השניה.

    בשתי האפשרויות הקו העליון יהיה יותר ארוך מהתחתון,
    רק שבאפשרות הראשונה הקו העליון לא התארך…

    שתקנו,כולנו הבנו.

    הסיפור הזה אולי קצת קיצוני,הוא עסוק בהשפלות והצקות
    אבל,שימו לב למסר,
    המסר הוא ברור.
    כל אחד צריך ויכול לגדול,
    אבל אף פעם לא על חשבון מקומו של השני.

    מכירים את משחק הכיסאות ??
    כולם מסתובבים סביב הכסאות ותמיד יהיה אחד שישאר ללא כיסא?
    אז זהו שלא !!
    בחיים האמיתים לכולם יש מקום.

    כשיעקב משכל את ידיו,התורה מסבירה למה הוא עשה את זה.
    וזה לא משום שאפרים יגדל ממנשה.

    תראו בעצמכם
    "וישלח ישראל את ימינו וישת על ראש אפרים והוא הצעיר ואת שמאלו על ראש מנשה.."
    והסיבה נכתבה מיד בהמשך הפסוק,
    ".. שכל את ידיו כי מנשה הבכור".

    יעקב משכל ידיו לא בגלל שהוא יודע שאפרים יגדל ממנשה.
    אם זאת היתה הסיבה אז אין צורך לשכל את ידיו,אפשר פשוט לבקש ממנשה להחליף מקום עם אפרים.

    בדיוק ההפך,הוא משכל את ידיו בדוקא ולא מחליף בינהם את המקום,
    כדי לשמור על מקומו של מנשה.
    "כי מנשה הבכור".

    אפרים יגדל ממנשה ולכן יד ימין צריכה להיות מונחת עליו, אבל..עדין על מקומו של מנשה צריך לשמור,הוא הבכור,הוא צריך להיות בצד ימין.

    אפרים יגדל,אבל לא על חשבונו של מנשה.

    שבת שלום.
    אפרים אפשטיין.

    להערות והארות אשמח גם במייל
    [email protected]



    0 תגובות